24 Nisan 2015 Cuma

İŞLETME FONKSİYONLARI-YÖNETİM


İŞLETME FONKSİYONLARI

İşletmeler faaliyetlerini gerçekleştirirken yerine getirdikleri birçok fonksiyon vardır. Bu fonksiyonlar:

·         Yönetim

·         Pazarlama

·         Üretim

·         Finans

olarak gruplandırılabilir. Bu fonksiyonlara ek olarak

·         İnsan Kaynakları,

·         Muhasebe,

·         Araştırma-Geliştirme (Ar-Ge)

·         Halkla İlişkiler

gibi fonksiyonlar da işletmenin destek fonksiyonlarıdır.

 
YÖNETİM FONKSİYONU

Yönetmek, bir süreçle ilgili faaliyetleri istenilen hedeflere varmak üzere kontrol altında tutulmasıdır. Yönetim, işletme amaçlarına ulaşabilmek için insan ve diğer işletme kaynaklarının planlanması, örgütlenmesi, yönlendirilmesi ve kontrol edilmesi süreci olarak tanımlanabilir.

Yönetim Fonksiyonları

Yönetim tanımında da anlaşılacağı üzere temel olarak dört yönetim fonksiyonundan söz edilir. İşletmelerde yönetim fonksiyonu yöneticiler tarafından gerçekleştirilmektedir.

Planlama: Kurumsal amaçların belirlenerek bunlara ulaşmak üzere programlar, politikalar ve stratejiler geliştirilmesidir.

Planlama, ne yapılacağının ve/veya neyin, ne zaman, nerede ve kim tarafından yapılacağının önceden kararlaştırılması sürecidir.

Planlama dönemine göre planlar, kısa, orta ve uzun vadeli planlardır. Kısa vadeli planlar bir yıla kadar, orta vadeli planlar 1-5 yıl arası, uzun vadeli planlar 5 yıl sonrasını kapsayan planlardır.

 Planlamanın bazı özellikleri:

·         Sonuç odaklı olma,

·         Geleceğe yönelik olma,

·         Zihinsel süreçleri gerektirmesi,

·         Seçenekler arasından seçim öngörmesi,

·         Belirsizliğin azaltılmasını hedefleme.

 

Örgütlenme: Kurumsal amaçlara ulaşmak için gerekli kaynakların ve eylemlerin neler olduğunu belirlemek, bu eylemlerin gerçekleştirilmesine ilişkin çalışma grupları oluşturmak, yetki ve sorumlulukları belirlemek demektir. Planlar, örgütleme faaliyetleri ile yerine getirilmektedir.

 Örgütleme süreci de planlama süreci gibi dinamik bir özelliğe sahiptir. Koşullar değiştiğinde

örgütleme faaliyetleri de yeni koşullara göre tekrar düzenlenmelidir. Örneğin uzun dönemde çalışanlar ayrılıp yenileri işe girebilir. Üretimde kullanılan ekipmanlar bozulabilir ya da modası geçebilir, böylece yenilerini almak gerekebilir. Finans dünyasında birtakım değişikler meydana gelebilir. Bunun gibi tüm değişiklikler sonucunda örgütün planları değişecek dolayısıyla örgütleme faaliyetleri de bu yeni planlara göre yapılacaktır.

Örgütleme fonksiyonunda yapılması gereken işler;

·         Yetkilerin ve sorumlulukların tanımlanması

·         Sorumluluklar kesişmemelidir

·         Doğru kişinin doğru işe atanması (işe göre adam)

·         İş uyumu

·         Eğitim

·         Etkin iletişim

Yönlendirme: Çalışanlarla, onlardan istenilen istekli ve doğru bir şekilde yapmaları için iletişimde bulunma ve motive etme, yapılanlar konusunda onları bilgilendirme sürecidir.

·         Eylemleri başlatır

·         Çalışanları motive eder

·         Çalışanların çabalarını bütünleştirir

·         Denge ve istikrar (stabilite) sağlar

·         Değişimi kolaylaştırır

Denetim/Kontrol: Yapılanların planlarla uyum içeresinde olup olmadığının belirlenmesi, uyumsuzluklar doğrultusunda denetilmesi ve tekrarının önlenmesidir. Kontrol veya denetim süreci;

·         Amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesine yardımcı olur

·         Kaynakların verimli kullanılmasını sağlar

·         Sorumluluğun dağıtılması (adem-i merkeziyetçilik)

·         Çalışanları moralini artırır

·         Bütün yönetsel işlevler için uygulanır.

 Yönetim yoluyla aşağıdakiler sağlanmaya çalışılır.

Amaçlara ulaşılması: kar, satış hedefleri, hizmet kalitesi vb. konularda doğru hedef belirleme, bunların organizasyon mensupları tarafından tam ve doğru olarak anlaşılması ve bunlara ulaşma çabası göstermelerinin sağlanması.

Çelişen hedefler arasında denge kurma: Organizasyonun faaliyetlerinde birçok farklı grubun (paydaş) payı vardır ve bunlar genellikle çelişir. Yöneticiler;  patron, çalışanlar, müşteriler, sendikalar, devlet kurumları gibi paydaşlar arasındaki dengeyi sağlar.

Etkinlik ve Verimlilik Sağlama: Organizasyonun performansı “işlerin doğru yapılması” kadar (örneğin: Örneğin en düşük maliyetle üretim yapmak)  “doğru işlerin” (en uygun amaçları ortaya koyarak bunlara ulaşmaya yönelik doğru yöntemler kullanmak) yapılmasıyla ölçülür.

 

2 yorum: