-daha fazla kazanç elde etme isteği
-toplumsal itibar ve saygınlık
-bağımsız çalışma isteği
-miras bırakma
-başka fırsatların ve iş imkânlarının olmaması
-yeni buluş veya fikri pazarlama arzusu
Misyon
Bir işletmenin var olma nedenidir.
Vizyon
Bir işletmenin geleceği ile ilgili üst yöneticiler tarafından
benimsenen ve uzun vadede ulaşılmak istenen durumdur.
Örnek:
Ayancık Meslek Yüksekokulu misyonu
Ayancık Meslek Yüksekokulu misyonu
Sinop
Üniversitesi’nin kabul etmiş olduğu değerleri de benimseyerek; özgür bir
ortamda bilgiye ulaşılan; bilginin kullanıldığı ve üretildiği, araştırıp
sorgulayan, ulusal ve evrensel değerleri koruyarak evrensel düzeyde bilgi
üretmek, toplumsal sorunlara duyarlı, çözüm üretmeye, öğrenmeye ve paylaşmaya
hevesli, bölgesel ve ulusal gelişmeye katkı sağlayan, mesleki ve teknik alanda
nitelikli ara kademe insan gücünü yetiştirmektir.
Ayrıca sanayi ve
hizmet sektörleri ile ilişkileri çeşitli projelerde güçlendirerek bölge
kalkınmasına katkıda bulunmaktır.
Ayancık Meslek Yüksekokulu
vizyonu
Çağın gereği olarak,
hızla ilerleyen teknolojiyi takip etmek, Yüksekokul çalışanlarının ve
öğrencilerinin kullanımına sunmak, Bilimsel çalışma yapma kapasitesi yüksek, Kurum olarak bütünleşmiş, kurumsallaşmış,
çağdaş, Uluslararası bağları güçlü, Bölgesel, ulusal ve uluslararası proje
üreten,
Sanayi ve hizmet endüstrilerinin talep ettiği nitelikli ve performanslı ara eleman yetiştirmek,
Çalışan ve öğrenci memnuniyetini üst düzeye çıkarmak, Ülkemizin gelişimine nitelikli öğrencileriyle katkı sağlayacak, tercih edilen, kendini sürekli geliştiren öncü ve yenilikçi bir Meslek Yüksekokulu olmaktır.
Sanayi ve hizmet endüstrilerinin talep ettiği nitelikli ve performanslı ara eleman yetiştirmek,
Çalışan ve öğrenci memnuniyetini üst düzeye çıkarmak, Ülkemizin gelişimine nitelikli öğrencileriyle katkı sağlayacak, tercih edilen, kendini sürekli geliştiren öncü ve yenilikçi bir Meslek Yüksekokulu olmaktır.
İşletmelerde Kuruluş Süreci
·
Kuruluş yeri seçimi girişimcilerin ilk
karşılaştığı problemdir.
·
Kuruluş yeri, işletmenin faaliyette bulunduğu
yerdir.
·
Girişimciler maliyetin en düşük, karın en büyük
olduğu kuruluş yerlerini (optimum kuruluş yeri) seçerler.
·
Üretim faktörlerinde maliyet ve kar yönünden
üstünlük sağlayan her faktör işletmenin kuruluş yerini etkiler.
İşletmelerde en uygun kuruluş
yerinin seçimini etkileyen faktörler
1. Hammadde
-Çabuk bozulan bir hammadde ise
kaynağa yakın olmalı, bol olan yerde olmalı
-Sanayi, kömür, çelik gibi yer altı
kaynaklarına yakın olursa taşıma maliyeti azalacaktır.
-Hizmet sektörü için önemli bir faktör
değildir.
2. Pazar
-Hedef Pazar tüm ülke ise ve taşıma
maliyeti yüksekse büyük yerleşim yerlerine yakın olmalıdır.
-Ürünün üretimi sırasında zehirli
atıklar ortaya çıkıyorsa yerleşim yerlerine uzak olmalıdır.
-Bölgesel faaliyette bulunulacaksa nüfusun
az olduğu yerde kurulabilir.
3. Enerji Kaynakları
-Üretimde kullanılan enerji türüne
göre enerji kaynaklarına yakın olmalıdır.
4. İklim koşulları
-Soğuk bölgelerde ısıtma maliyeti,
sıcak bölgelerde soğutma maliyeti artar.
5. Ulaşım imkânları
-Demiryolu ve deniz yolu maliyeti
düşürür, büyük miktardaki ürünlerin taşınması için idealdir.
-Karayolu, demiryolu ve denizyoluna
göre pahalıdır ama daha hızlıdır.
-Havayolunun maliyeti fazladır ancak
daha hızlıdır, zamandan kazanç sağlar ve hizmet sektöründe çok kullanılır.
6. İşgücü
-Yeterli sayı ve kalifiye düzeyde
işgücüne sahip olabilecek bir bölge tercih edilmelidir.
7. Sosyal ve Kültürel İmkânlar
8. Teşvikler ve altyapı
9. Yardımcı hizmetlerden yararlanma
-Danışmanlık, taşıma, bakım-onarım, hukuk, sigorta, reklam
vs.
Bu
faktörlerin her biri alternatif her bir kuruluş yeri için ayrı ayrı hesap
edilir. Elde edilecek gelir ile katlanılması gereken gider arasındaki farkın en
büyük olduğu yerler tekrar göden geçirilir ve en çok kazancın elde edileceği
alan seçilir.
Pazar Araştırması ve Talep Tahmini
Müşteri profili, müşterilerin sayısı,
yaş dağılımı, cinsiyeti, gelir durumu, eğitim düzeyi gibi özellikleridir.
-Tüketicilerin ürün ve hizmet düzeyinden beklentileri belirlenir.
-Tüketicilerin gelir düzeyleri ödeme güçlüklerini gösterir.
Müşteri
profili tüketicilerin satın alma davranışlarını etkiler.
Pazar araştırması ile rakipler ve aracı
kuruluşları tanımak mümkündür. Böylece işletmenin rekabet gücüne karar verilir.
Pazar
araştırmasından elde edilen verilerle talep tahmini yapılır.
Pazar
araştırması ve talep tahmini yapıldıktan ve en uygun kuruluş yeri
belirlendikten sonra fizibilite çalışmalarına geçilir.
Kaynak:
Taslak, S., Kara, M. (2009). İşletme Bilimine Giriş. Trabzon: Murathan Yayıncılık
Tutar, H. (2013). Meslek Yüksekokulları Programları için İşletme Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder